Grote vr brillen leveranciers zoals Oculus, Google, HTC, Samsung en Sony hebben een vereniging opgericht met als doel samen te werken op het gebied van virtual reality. Samen hebben ze recht de GVRA opgerecht ofwel de Global Virtual Reality Associalion (GVRA).

Waarom GVRA?

Een globale samenwerking tussen de grootste spelers van de wereld van VR is een spannende aangelegenheid, samen willen ze een standaard creeren in de wereld van virtual reality, zodat het succes nog groter wordt en de mogelijkheden nog breeder. Nu is het bijvoorbeeld lastig om games van Oculus op andere vr brillen af te spelen en andersom. Het is een opvallende samenwerking, vooral omdat HTC en Oculus elkaar eerder dit jaar nog in de weg zaten door elkaars software niet te ondersteunen. Ook lijkt het erop dat de partijen een speelveld zoals die nu bestaat in de spelcomputer wereld, willen voorkomen. De reguliere playstation, XBOX en Nintendo spellen kun je niet op elkaars spelcomputers afspelen. De speler moet dus kiezen welke computer hij/zij het fijnste vindt en is geboden aan het spelaanbod van die fabrikant. Ook moeten software ontwikkelaars games maken voor meerdere spelcomputers om zo een breed publiek te kunnen bereiken. Dat kost meer geld en distributie.

Virtual reality GVRA

Universele oplossing nog ver weg

De samenwerking in de GVRA is een grote stap in de goede richting, maar een grote afwezige in de samenwerking is de eigenaar en game onwikkelaar Stream. Die met de virtual reality lijn Valve niet voorkomt op de lijst van deelnemers. Steam brengt grote games voort, ook voor vr. Dit houdt een ultieme samenwerking nog tegen, mogelijk gebruikt Stream haar positie nog om meer voor zichzelf te kunnen regelen.